Search for content, post, videos

Домати – ризница на здравствени придобивки

Сочни, вкусни, освежителни и што е најважно – здрави! Нискокалорични, без маснотии и полни со витамини – тоа се доматите. Првично одгледуван во Мексико, доматот се „пресели“ во Европа благодарение на конквистадорите. Во Франција, овој зеленчук се нарекува pomme d’amour, односно „јаболко на љубовта“, додека на италијански го нарекуваат pomo d’oro – „златно јаболко“, бидејќи првите видови домати имале жолта боја. Познати како афродизијак во земјата на љубовта или како незаменлив дел од сендвичите, доматите секако се богати со бројни хранливи материи кои му користат на организмот. Доматот, кој всушност не е зеленчук, туку овошје, е многу корисна храна. Богат е со различни хранливи материи и може да се подготви на многу начини. Затоа е незаменлив дел од здравата исхрана. Доматите се најпознати по нивната висока содржина на ликопен – антиоксиданс неопходен за нашето тело. Доматите се извор на витамини и влакна – речиси 95% од доматите се вода, но овој зеленчук содржи огромна количина на витамини, минерали и други хранливи материи. Доматите се богати со витамини А, Ц, К, Б6, како и со фолна киселина и калиум. Содржи и натриум, тиамин, ниацин, магнезиум, фосфор и бакар. Да не зборуваме за фактот дека доматите се извор на диетални влакна и вода. Една чаша свежи домати ќе обезбеди: 57,3% од дневниот внес на витамин Ц, 22,4% од витаминот А, 7,9% влакна, 7% витамин Б6.

За убава и здрава кожа – Бета-каротенот во доматите ја штити кожата од штетните УВ зраци. Од друга страна, ликопенот, кој го има во изобилство во доматите, делува како природен крем за сончање. Кожата со висока содржина на ликопен станува помека, а брчките се измазнуваат. Покрај тоа, штити и од рак на кожата благодарение на неговите антиоксидантни својства.

Јадете домати и зајакнете ги коските – Популарниот црвен зеленчук содржи калциум и калиум кои помагаат во зајакнувањето на коскениот систем. Остеокалцин, протеин на коските, го синтетизира витаминот К, кој го има во изобилство во доматите. Остеокалцин ги врзува молекулите на калциум, а со тоа го зајакнува коскеното ткиво. Друга важна компонента која служи за зајакнување на коските е ликопенот. Тоа е црвен пигмент кој го има не само во доматите, туку и во другиот црвен зеленчук. Поволно делува на коскениот систем и помага во борбата против остеопорозата – кошмар на секоја жена. Токму затоа на жените над 40 години им се советува да вклучат повеќе домати во исхраната.

Го спречува развојот на рак – Сите заслуги одат на истата компонента повторно – ликопенот. Не само што го подобрува изгледот на нашата кожа и ја спречува остеопорозата, ликопенот го штити телото и од развој на канцерогени клетки (на простатата, грлото на матката, јајниците, грлото, хранопроводникот, желудникот и цревата). Антиоксидансите кои се наоѓаат во доматите помагаат во борбата против слободните радикали кои ги оштетуваат клетките.

Го намалува крвниот притисок – И уште еднаш за ефектот на ликопен врз нашето тело. Се прашувате што друго може да направи ликопенот за нашето здравје. Видовме дека може да направи многу работи, но треба да споменеме уште една важна придобивка – намалување на крвниот притисок. Недостатокот на калиум во нашата исхрана предизвикува висок крвен притисок. Може да влијае и на вишокот натриум, бидејќи калиумот го исфрла натриумот од телото. Доматите обезбедуваат доволно калиум и го намалуваат крвниот притисок. Идеален помошник за дијабетичари – Друга важна здравствена придобивка од доматите е тоа што помагаат во регулирање на нивото на шеќер во крвта. Тој е одличен извор на хром и влакна кои го одржуваат нормалното ниво на шеќер во крвта. Секако, тоа не значи дека можете без проблеми да јадете слатки доколку доматите се присутни во вашата секојдневна исхрана. Запомнете, рамнотежата е важна. Антивоспалителни својства – Доматите содржат минерали кои спречуваат појава на воспалителни болести. Антивоспалителните супстанции не само што го намалуваат ризикот од рак, туку помагаат и во ублажување на болката кај пациентите. Овој зеленчук е богат со каротеноиди и биофлавоноиди, кои се моќни антиинфламаторни агенси. Тие помагаат при умерени до благи хронични болести како што се артритис и остеохондроза. Идеална закуска за слабеење – Јадењата на база на домати ќе ви помогнат да ги изгубите вишокот килограми. Водата и влакната ги прават доматите одлична закуска. Ќе го изгубите чувството на глад и нема да прибегнувате кон јадење мрсна храна. Доматите можете лесно да ги вклучите во вашето дневно мени во различни форми: во салати, сендвичи, омлети, супи или како сос. Не е важно во каква форма ги користите доматите, само знајте дека сте го направиле вистинскиот избор!

С.Ј.